Hvem skal bruke båten?

Hvis du skal bruke båten alene, er det viktig at båten egner seg til egenhendig bruk. Dette gjelder spesielt navigasjon, kommunikasjon, sikt, manøvrering og fortøyning. Dobbeltsjekk disse egenskapene under prøvekjøring.

Hvis du har familie, er det smart at hele familien er med i prosessen når du skal kjøpe båt. Barnas alder kan være avgjørende for valg av båt. Med barn om bord kan for eksempel høyt fribord være en viktig faktor. Hvor interessert er partneren din? Ta spesielle hensyn der de trengs.

Hvor skal båten ligge?

Har du tilgang til en båthavn der du kan eie eller leie plass? Hva med vinterlagring? Sjekk tilgangen i den kommunale båthavna eller privat. Det er ikke helt heldig å kjøpe båt uten et sted å plassere den.

Hvor skal båten brukes?

Skal båten brukes i saltvann eller ferskvann? Ute på åpent hav eller langs kysten? Skal du bruke båten fortrinnsvis på dypt eller grunt vann? Sjekk båtens dypgang, hva den er godkjent for, ytelse og plass. En båt som er CE-merket for seks personer kan fort bli liten om dere er fem i familien og ønsker å ha med flere.

Hvor stor skal båten være?

La hele familien være med på å bestemme en minimumsgrense. Lommeboka bestemmer som regel grensen oppover. Deretter definerer du behovene: Hvor mange personer skal båten romme? Skal den ha plass til overnatting, matlaging, lengre ferieturer osv? Du bør kjøpe en båt du vokser inn i, ikke en «begynnerbåt» som du vokser ut av etter en sesong. Trefotssyken rammer de fleste båtinteresserte. Det mest kjente syndromet er stadig surfing på Finn.no der kun båter som er tre fot større enn den pasienten allerede har, er interessante. Trefotssyken kan være kostbar, men er ikke dødelig.

Snekke, halvplaner eller planende båt?

Idealfarten er ofte mellom 15 og 20 knop. Da kan du holde det gående i tildels dårlig vær, og du kommer relativt raskt fram på en komfortabel måte.
Men å lage båter som oppfyller dette mellomhastighetsområdet, er ikke så enkelt. Med litt ekstra vekt ombord er det vrient å få en planende båt til å oppføre seg skikkelig ved 15 knop. Og det tradisjonelle deplasementsskroget nekter konsekvent å la seg drive opp i slike hastigheter. En deplasementsbåt er en båt som fortrenger omtrent like mye vann som båten veier, uansett hastighet. En slik båt har vanligvis en tradisjonell skrogform, stikker relativt dypt i vannet og er ikke i stand til å plane. Deplasementsbåter under 10 meter lengde har en typisk maksimumsfart på under 10 knop.

Altså kreves det mellomløsninger, og de er som regel plaget av vanskelige kompromisser. Slik oppstod begrepet «halvplaner» – et skrog som skal forsøke å oppføre seg som henimot en helplaner når du gir litt ekstra gass. Samtidig skal båten gli uanstrengt av sted i det lavere hastighetsleiet uten å sette seg på enden med voldsom akterlig trim.

Halvplaneren tar altså vare på det beste både fra deplasementsbåten og helplaneren. Den oppfører seg akseptabelt både i deplasementshastigheter og planingshastigheter i området rundt planingsterskelen. Denne båttypen gir et fleksibelt fartsområde hvis den er riktig konstruert. Typiske halvplanere er flere av modellene fra Marex, Scand og

Tenk over hvilke hastigheter som er realistisk for deg når du skal kjøpe båt. Forutsett ikke at en tunglastet, planende båt skal bevege seg lett og elegant gjennom vannet i 15 knop. Og regn ikke med at halvplaneren med helgarderende kjøl skal kunne frese av sted i 30 knop, bare det lesses på med hestekrefter. Vannet følger sine egne lover.

Bensinmotor eller dieselmotor?

Når du skal kjøpe båt, er det viktig å tenke pris på både motor og drivstoff. Bensinmotoren bruker 30 til 40% mer brennstoff. Det er fordi en liter bensin inneholder mindre energi enn en liter diesel. Dette kan være viktig når det er langt mellom bunkringsstasjonene. Den såkalte afgiftsfrie dieselen i kombinasjon med lavere forbruk har ført til at det stort alle familiebåter i Norge har dieselmotor. Båter med dieselmotor har tradisjonelt sett vært lettere å omsette.

Omdreiningstallet er relativt høyt på bensinmotorer som til gjengjeld gir bedre finmanøvrering av båten. Men høyt omdreiningstall kan bety kortere levetid. På den annen side gir bensinmotorene mindre vibrasjon og støy og veier mindre enn dieselmotorer.

Når det gjelder driftssikkerhet, trekker dieselmotoren det lengste strået. Den har et tett system med mindre fukt. Diesel er heller ikke så eksplosjons- og brannfarlig som bensin.

Utfallet av vurderingen er avhengig av båttype, fartsområde, personlige oppfatninger og hvordan motoregenskapene vektlegges.